...main bahut khush hun...

Se där ja, nu är man snart fullärd i hindi, det är en av anledningarna till rubriken; `main bahut khush hun` .
`Betyder `jag är mycket lycklig`.
För en vecka sedan samlades vi, nästan alla, medföljande hemma hos C för att få vår första lektion i "indiska".
Läraren, en jovialisk man vid namn Chandra som, upplysningsvis, betyder `måne` skred till verket.
Alla namn på hindi har en specifik betydelse. Bara så att ni vet.
Vi satt fem medelålders lyxfruar och en dito manlig uppspetade på rad i sofforna, med anteckningsblock och pennor i högsta hugg.
Uttalstrick, nasala ljud och omvänd ordföljd....
`Main Titti hun, main Swedish hun, main Sweden se hun.; `Jag Titti är, jag svensk är, jag Sverige från är..`
Main har ett understruket n vilket betyder att man uttalar det `mää`med ä:na uppe i näsan..
Blir nog bra det där, eller åtminstone lite bra.
Kontorsfolket har sin hindilektion timmen före oss.
Med samma Herr Chandra.
Tror dock våra lektioner kommer skilja sig åt en smula.
Dom lär sig; "Offert, ärade herr direktör, jag är en nyckelkompetens inom företaget, våra produkter är förstklassiga, vi levererar i tid, kvalité är vårt ledord.." osv
Vi lär oss; " Jag kan tänka mig att betala..., bästa hushållerska.., JAG är den som bestämmer i hushållet, era produkter är  halvdana, detta är inte god kvalité..." osv.
När vi sedan slår våra språkkunskaps-påsar ihop blir vi helt enkelt oslagbara i den indiska vardagen !
 
Jag är också `bahut khush`för att våra fantastiska döttrar mår bra och för att min bästa M är just min bästa M.
Inte att förglömma; jul- och nyårsresan är bokad; Australien !!!!
Bahut khush !!!
Igår blev jag dessutom alldeles extra bahut khush ´ig för då fick jag veta att min bästa A´s  behandlingar har gett fantastiskt resultat och att allt just nu ser hur bra ut som helst !
 
För övrigt har vi hunnit med en kräftskiva komplett med hattar, snaps, insmugglade kräldjur, västerbottenostpaj och visor.
Vet att våra vänner i sverige också hade kräftskiva i lördags, ute på en fantastiskt vacker ö i Roslagens skärgård, komplett med frisk luft och halvsalta bad...
Själva badade vi i fesljummen pool och svettades kopiösa mängder mest hela tiden; det är `bara`dryga 30 grader men en luftfuktighet på minst 194 procent så det bara rinner om en mest hela tiden. 
Men roligt, det hade vi !
Och `bahut khush` var vi, hela kvällen lång !
Idag är det onsdag = maidfritt = bahut khush för det också.
I måndags var det ytterligare en helgdag här i Häjkon-Bäjkonland; Eid mubarak d v s muslimsk helgdag.
Jeya, vår hinduiska maid, skickade ett sms på söndagskvällen och påtalade detta, frågade om hon skulle komm och jobba trots att det var en muslimsk helgdag.
Klart att hon inte behövde !
Main bahut khush hun.
 
Nimbu Pani på er alla ! / Titti
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Agneta

Oj detta missade vi när vi var hos er, lära oss indiska, men vi hade nog inte klarat/hunnit med det. Underbart med jul-nyår i Australien, jag avundsjuk? nej inte ett dugg.
Kramar

2012-08-22 @ 09:25:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0