...vecka 1 & 2 i Ssverige...

Mmmmm, fortfarande mycket njutningsfullt att vara i sommar-Sverige !
Ren och frisk (om än oförskämt kall) lufr, grönt och skönt, blomster i fantastiska färger på ängar och längs dikeskanter.
Fågelkvitter, tallkronesus och biltutefritt.
Fritt på bilar och annan trafik överhuvudtaget faktiskt !
Att sätta vår Richard-the-driver bakom ratten i detta landet skulle ge honom panik; inga andra bilar, autorikshor, kossor eller fotgängare att förhålla sig till. Bara en välasfalterad, hål- och skumpfri oändlig väg. De få bilar, fotgängare och cyklister som befinner sig på vägen uppför sig lagenligt, håller sig på sin kant eller sin del av vägbanan.
Nä, det finns inte på kartan att utsätta honom för det !
 
Själv har jag ännu inte kört en meter fast jag vet att jag borde, att jag måste men känner mig plötsligt osäker (mer än vanligt..) inför tanken att sätta mig bakom ratten.
Kanske, kanske imorgon. Eller på måndag.
 
Vi har hunnit med några dagar i kungliga hufvudstaden; jag har strosat i och ur affärer alldeles oantastad av affärsbiträden ! Underbart!
Handlar nya underkläder och bikinis samt lite annat smått och gott såsom långärmade tröjor, svenska veckotidningar och några nagellack...plus lite till.
Firat midsommar i Sättraby, komplett med sillunch, stång och solsken !
Måste varit finaste midsommaraftonsvädret i mannaminne !
Men det rättade till sig redan dagen efter när regnet stod som spön i backen...Suck !
Nu befinner vi oss på landet, i en sommarstuga på Vätö, sover länge på morgnarna, läser införskaffade veckotidningar och diverse böcker. Går på långa promenader, badar bastu och kollar på svensk TV.
Jag har även hunnit med en hårklippning inklusive nya slingor. Hittade en drop-insalong i Stockholm, en tjej i 25-årsåldern tog sig an mig.
Jag förklarade mitt dilemma med frissabesök i Indien och vi kom överens om slingfärger samt att jag ville ha en "bobbad" nacke.
"Jamen då förstår vi varandra" sa hon och skred till verket.
Det gjorde vi uppenbarligen inte, trots att det knappast var språkförbistringen som var orsaken till att jag numera visserligen har väldigt snygga slingor i perfekta färger men att min "bobbade" nacke sträcker sig ända upp till toppen av skallen...
Ser lite märkligt ut måste jag säga, med käk-kort page framtill och snagg baktill.
Men vad vet, jag kanske är hur "på" som helst; om folk glor så beror det kanske på att de är så förtvivlat avundsjuka och tycker att min frisyr är den snyggaste, hippaste dom någonsin skådat..
Men eftersom jag numera har anammat lite indisk mentalitet så tänker jag att det löser sig, har det inte vuxit ut i morgon så kanske det hyfsar till sig om några månader eller så...
 
Ett besök hos "min" tandläkare har också hunnits med. Lyckades naturligtvis bita av en del av en tand i samband med hotellfrukosten. Till saken hör att jag INTE tycker det är trevligt att besöka tandläkaren, gör pliktskyldigt en koll per år, bara för att man ska. Har inte haft hål på många år, men som barn fick ju Karius&Baktus fäste ett antal gånger så i min mina tänder är prydda av diverse amalgamfyllningar. Det var en av dessa som gick sönder. Jag såg framför mig rotfyllning (har aldrig gjort någon men inbillar mig att det är väldans obehagligt; och kostsamt..), ett flertalplågsamma besök som skulle förstöra mina sommar veckor i detta fantastiska land.
Även min tandläkare, Olle, är fantastisk !!
Lugn och trygg, vi känner varandra sedan länge och han vet precis hur mycket jag inte tycker om att besöka honom, framförallt inte en gång som denna när jag faktiskt verkligen behövde behandling.
På tjugo minuter hade han slipat lite, lagt i ny (vit!) fyllning samt gjort en allmän check av mitt garnityr. Smärtfritt, ilningsfritt och ruineringsfritt !
Tandläkar-Olle; du är så BRA !!!
 
Har även avlagt ett besök på världens bästa akutmottagning, nämligen den på Norrtälje Sjukhus ! Hade sådan tur att flera av mina arbetskamrater som, liksom jag, inte jobbar kvar längre ändå var där just den dagen; inlånade från ambulansverksamheten, mottagningar och sommarstängda skolsköterskeexpeditioner !
Jättekul att ses och hinna prata en stund ! Blir nog ett besök till där innan det är dags att fara tillbaks till Häjkon-Bäjkonlandet i början av augusti, bara för att få träffa dessa goa, underbara och mycket kompetenta sjuksköterskor och undersköterskor !
 
En kväll hos Frömans blev det igår, konstigt nog  (not !!!) hann klockan bli 03 innan vi sa godnatt och vinglade hem på lånade cyklar. Det var alldeles ljust ute, åh dessa underbara svenska sommarkvällar och nätter !!
Klarade oss med livhanken i behåll, har återlämnat fortskaffninsmedlen idag, legat i solstolar och läst, bakat smulpaj och nu är det dags för en värmande stund i den vedeldade bastu som hör till "vårt" sommarhus.
 
Hoppas ni också har det fantastiskt och njuter av sommaren, även om den än så länge är lite kall...
 
På återhörande & Nimbu Pani !/Titti
 

Kommentarer
Postat av: lillasysteryster Cecilia

Ser framemot att se din nya frisyr:):) förrästen är det säkert inte så tokigt som det låter... Kram<3

2012-06-29 @ 18:13:13
Postat av: Agneta

Som vanligt händer det en hel del för dig och runt omkring. Att du inte tänkte på att jag har världens bästa frisör och kom hit istället!
Kramar

2012-06-30 @ 11:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0