...två, nej TRE flugor i samma smäll...

Fick ett mejl för någon vecka sedan, inbjudan till `Charity Sale`.
Skickat av ADI; Associazione Donne Italiane.
Alltså Italienska Kvinnoföreningen.
Tydligen var det dags för deras årliga försäljning av hushållsprylar, secondhand kläder, presentartiklar och inredningsdetaljer.
Eftersom intäkterna skulle gå till någon slags välgörenhet och det hela gå av stapeln på ett s k farmhouse tänkte jag att `här kan man ju verkligen slå två flugor i samma smäll`.
Bidra till något behjärtansvärt ändamål OCH  få komma innanför grindarna till ett farmhouse !
Man skulle ju kunna tro att `farmhouse`betyder ungefär `bondgård`, vilket det ju egentligen gör enligt översättningsreglementet.
Men så är icke fallet i detta landet, åtminstone inte i Delhi. Här betyder `det parkliknande trädgård, höga murar, dekorerad tremeters dubbelgrind, vakter samt ett mindre palats där innanför.`
 
Dessutom såg jag en liten chans att inkludera en tredje fluga i smällen; en möjlighet att kanske få säga några små meningar på världens vackraste språk; la lingua piu bella nel´mondo...
Lärde mig italienska i mitten av 80-talet när jag bodde och arbetade (barnflicka, såklart..) i en liten by utanför Rom. Har naturligtvis glömt massor men en del finns kvar, dessutom brukar jag småprata på italienska med mig själv, bara för att det är ett så underbart språk och för att inte tappa allt.
 
Hur som helst, i fredags bar det av till `farmhouset`! Hög stenmur; check, hög dubbelgrind; check, vakter; check även på det . Såklart även check på vitt, pelarförsett, magnifikt palatsliknande hus, modell bautastort !
Försäljningen var utomhus, på den enorma, stenlagda uppfarten.
Jag trodde det skulle finnas lite begagnade kläder, plastbyttor, ljus och en massa krims-krams...
Oj, vad jag bedrog mig ! Sprillans nya (i förpackning och med euro-prislapp) sängkläder, dukar, kuddar, mattor, köks- och badrumstextilier samt, som utlovat, secondhand-kläder i gott skick.
 
Första köpet blev...en hängmatta,  av alla handlingsbara saker i världen.
Naturvit och med nedhängande virkad spets längs sidorna...
Jag har aldrig ägt en hängmatta.
Just nu har jag ingen stans att hänga upp en sådan mackapär men kände omedelbart att jag var tvungen att äga en, äga just denna hängmatta.
Livsnödvändigt kändes det faktiskt.
 
Frågade, på italienska :-), vad den kostade och tillade även hur vacker och nödvändig jag tyckte att den var, även det på favvospråket...
1000 rupees blev svaret d v s 120 sek !
My God, vilket fynd !!! Kände att `nu jä-lar`ska här idkas välgörenhet !
 
Vi shoppade på bra, alla sju stycken svenska lyxfruar som jag fått med på välgörenhets och flugsmällarutflykten, ivriga att få hjälpa fattiga indiska barn..
Skämt åsido; snacka om att förena nytta med nöje !
Jag införskaffade, förutom den vackra..., även badrumsmattor, sängmattor, sittdynor och vackra soffkuddar.
Allt till det synnerligen facila priset av 4300 rupees vilket betyder ungefär 550 riksdaler.
 
Kan för övrigt tillägga att jag vann... 
Handlade för mest av oss svenskor. Alltså idkade jag mest välgörenhet, hjälpte flest barn i Indien.
Var lite, lite bättre och finare människa än `di andre`.
Kändes `bahut accha`, som vi säger här, i detta landet. (Mycket bra).
 
Att jag fick prata en hel del italienska var som gött grädde på moset, en guldbonus. Att jag fick frågan om jag var från Schweiz för att jag pratade så bra  var som dubbelvispad grädde, som en diamantbonus !
(Nej, normalt sett är jag ingen skrytig person, men att få beröm för min älskade italienska, ja, då förvandlas jag till en; en  skrytmånsa )
När jag kom hem med alltihop, förpackat i två gigantiska sopsäckar  och en kartong, var jag tvungen att ta fram räkneapparaten och summera ihop alla euron som stod på prislapparna; sagt och gjort, slog in den summan på min valuta-omvandlar-app och landade på ... 4150 svenska kronor !
Har alltså sparat mer än 3500 riksdaler till det Sahlbergska hushållet, fantastiskt måste jag säga !
Bra där, fru Sahlberg !
 
"Men, försökte Mr Spirit logiskt invända, hade du köpt alla dessa sakerna då, om du skulle fått betala enligt prislapparna..? Behöver vi, egentligen, nya...?"
 
Men, hallåååå...!
Behöver och behöver..
Det var ju välgörenhet !
Via de italienska kvinnornas förening och St Thomas Church (och bland andra tack vare  oss svenskor, framförallt en av oss..) får nu mindre bemedlade mat och kläder.
Och jag en hängmatta.
 
Nu har alla badrum fått nytt på golven, soffan ståtar med nya, sammetsmjuka kuddar, sittdynorna ska upp på terassen och mattorna ska om en dryg månad läggas på alla marmorgolven nedanför alla sängarna och på så sätt förhindra uppkomsten av frostknölar på ömtåliga expat-fossingar.
 
Det här fredagsnöjet ledde till oerhört mycket nytta måste jag säga.
Dessutom blev ju tre flugor smällda istället för bara två.
Eftersom alla goda ting är just tre, så blev det en mycket lyckad dag !
Benissimo som vi, som kan världens vackraste språk, brukar säga... (Mycket bra).
 
Ciao, ci vediamo och, som vanligt, Nimbu pani !/Titti
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0