...streetbusiness, in busy streets...

Indien upphör aldrig att fascinera.
Aldrig!
Finns inte en enda bilresa jag gjort här som varit händelselös eller tråkig.
Bänglig, skumpig och tidskrävande - absolut, snarare regel än undantag.
Tråkig eller sövande - no way!
 
Räcker dock med en promenad hem från Aravalli Biodiversity Park här i Vasant Vihar...
Är på väg hem från den sedvanliga 8 kilometers promenaden med HBK (Hurt Bulle Klubben).
Jag har ungefär 1km hem.
Går längs Poorvi Marg, förbi E- block Market , svänger vänster.
Befinner mig då på Vasant Marg, som leder fram till Pashmi Marg och 'min' kvartersmarknad; C -block Market .
Ungefär 1000 meter.
Här har jag trampat många gånger..
Ständigt fascinerad och storögd.
Aldrig, aldrig någonsin uttråkad eller oberörd.
 
Indien, även på denna korta sträcka i mina 'fina &flashiga' hemmakvarter, visar prov på otrolig handlingskraft och vilja/nödvändighet till egenförsörjning.
Med drygt 1,3 miljarder (!) människor och halvknackigt (obefintligt) samhällsstöd vill det ju till att se om sitt hus, dra in pengar till levnadsomkostnaderna för sig och de sina.
 
Med så ofantligt stor population finns det såklart en marknad för de vardagliga behoven...
 
Hungrig? Törstig? No problem! Bordsreservation är icke nödvändig på dessa caféer och restauranger. Fullt? Gör inget, 10 meter längre fram finns flera...



Trasiga skor eller punka på cykeln? Kanske bådadera, en sådan otur! Inga bekymmer, ordnas på stubinen, femton meter emellan faciliteterna. Under tiden kan du dricka en chai masala och snicksnacka med barberaren.
Behöver mustaschen anses, polisongerna trimmas eller håller pomadan på att förlora sin glans? 
Ingen panik, slå dig ner bara; skomakaren är fortfarande vid din läst och cykel-lagar-mannen har just lokaliserat hålet i däcket.




Kanske behöver hemmet en liten blombukett, kanske behöver det dessutom något lite mer spännande? Lugn, aldrig långt mellan blomsterförsäljare eller massageolje-nasare...




Har tänderna dina blivit gula och missfärgade? Misströsta ej, hjälpen finns på nära håll; även om du är på ditt lastbilschaffisjobb!



Ser din balkong trist och tråkig ut? Har Delhis vintersmog tagit kål på dina terassväxter? Fixas på ett par minuter, hemleverans och uppvärmning ingår. Nyvattnade är dom också!



Behov av ballonger, fållning av byxor eller reservnycklar?
Just a minute!




Samtliga utan lokal eller kassaapparat...
Allt detta, alla dessa 'småföretagare'.
På en sträcka av tusen meter!
Fascinerande, eller hur?!
 
Sverige då?
Jo, vars; i kära gamla Norrtälje har vi ju 'Korv-Leones' nere på Stora torget. Säljer drycker också.
"En kokt med bröd, åsså en Pucko, tack..."
Samt grönsaks-och jordgubbsförsäljning.
När det är säsong.
 
Vi har också frisersalonger, i parti och minut; väntetid uppemot 1vecka.
Sko-och cykelverkstäder (verkstad); samma visa.
Fina, härliga blomsterbutiker; ingen väntetid, hurra!
Handelsträdgårdar och 'Blomsterland' - dock tveksamt om hemleverans och uppvärmning ingår, mycket tveksamt...
Caféer och restauranger -ja ja mensan; kanske finns det lediga bord...
Massageolje och tandblekningspulver då? Absolut, den som söker finner nog det också. Med snygg etikett och innehållsförteckning.
Samtliga i lokal och med kassa apparat.
Fast du kan aldrig finna allt detta inom en kilometers radie.
Finns inte en chans.
 
Till Stora Torget i Norrtälje är det, hemifrån Casa Sahlberg Sverige, 2 km.
Och inte ett jota händer på vägen dit.
Det är ju också fascinerande.
På sitt sätt.
Inte så "storögt" dock...
 
 
Travel Blog Awards 2013! Det trafikerar många billiga flyg till Göteborg - boka en plats till dig själv!
Nimbu Pani på er, önskar en storögd Titti
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: JoY

Hej
Hamnade på din Blogg tack vare att jag röstade på BästaResebloggen: Mary af Rövarhamn. Såg då att det var en del olika "delar" man kunde rösta på. Fastnade för ditt Blogg namn och har nu suttit klistrad vid datorn och läst och läst. Nu har du fått min röst på Bo och Leva Utomlands.
Härlig blogg du har och jättefina bilder som du visar.
Själv har jag bott uppe i Kashmir under 1,5 års tid och varit i Delhi ett antal gånger. Jag får en sådan längtan tillbaka när jag ser bilderna. Var tvungen att ta fram Delhi kartan för att komma ihåg namnet på platserna som jag besökte när det var shoppingdax.
Din blogg kommer jag gärna att fortsätta och följa.
Yvonné

2014-02-13 @ 20:22:50
Postat av: Titti

Yvonne! Åh, vad glad jag blev av att läsa din kommentar! Måste varit spännande att bo uppe i Kashmir! Har varit i Leh; en av mina bästa resor inom Indien!
Allt gott till dig!
Namaste/Titti

2014-02-14 @ 03:27:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0