...tvära kast, i kontrasternas förlovade land...

Livet som 'lyxfru' i Indien bjuder, allt som oftast, på tvära kast.
Men det är väl som det ska vara, antar jag, i kontrasternas land...

Ena dagen; 'Ajj änn äjj'-Market, med grishuvuden, fiskrens och nyslaktade kycklingar, den andra : idel, ädel lyx!

Hann knappt duscha och byta kläder förrän det var dags att fara iväg på finlunch.

(Anledningen till sammankomsten var inte odelat positiv; hejdå-lunch för Maria D, som efter flera år i Delhi återvänder till  Luleå. Till ett nytt och spännande kapitel i livet. Lycka till med din fantastiska butik; MELA! Det bästa av Indien finns nu i Luleå; www.mela.se)

Lördagsbrunch på ett av Delhis många lyxhotell.
Som vanlig människa hemma i Sverige; i den verkliga verkligheten, hade jag knappt tänkt tanken på att man kan nyttja hotell annat än som övernattande gäst.
Att det innanför och bakom lobbyn finns restauranger, barer och caféer som vem som helst kan bevista.
Här däremot, i den overkliga verkligheten har jag lärt om.
Lärt nytt.

Reagerar inte längre på att bilen stannar utanför grindarna till finhotellen, att motorhuv, handskfack och baklucka öppnas och inspekteras av uniformerade vakter; i någon sorts chimär jakt på förödelsebringande objekt...

Vant mig vid att få bildörren öppnad av ståtligt utstyrd indisk herre, ofta i både turban & mustasch...


Helt bekväm med att handväskan röntgas och att kliva in bakom ett skynke för att bli klappad lite planlöst på min lyxfruiga lekamen av kvinnlig hotellvakt, i ytterligare jakt på gömda bomber och granater, pickadoller och gevär...
Med ett 'Namaste, ma'am' öppnas så dörrarna och man får tillträde till överdådiga lobbys, exklusiva restauranger, spa-salonger och flärdfulla barer.
Det är silver, guld och kristallkronor...

...marmor, sidenbrokad och blänkande mahogny...

Blomsterarrangemang, speglar och mattor så äkta att de knappt existerar...



Den här lunchen vill du inte missa!
"Namaste"; jag välkomnar dig, ja just dig!, till 'The Leela Palace', i hjärtat av New Delhi.
Smaklig spis, för både kropp och själ.







Nu är det dags för dessert! Oftast mer fägring för ögat än för gommen dock...




... Så även denna gång, Créme Bruleen vann; riktigt krispigt sockertäcke och len vaniljkräm...

Jaha, tänker du; jo, jo, sånt har dom råd med... Champagne och snittar, minsann!
Upplysningsvis kan jag då berätta att detta kalas, inklusive bubbel, betingade mindre än vad 6 paket importerat smör kostar...
(200 gram a' 375 rupees = ~ 38 kronor. Gånger 6 = 228 pix)

Precis; hela kalaset gick på 220 svenska riksdaler.

Att dessa 2200 rupees också utgör en tredjedel av vår deltids-maids månadslön är en helt annan historia...
...som vi kan diskutera vid ett annat tillfälle,  nu är det nämligen dags för denna dagens första;

Nimbu Pani på er; från kontrasternas förlovade land/ Titti.

PS. Hade jag fått 1 krona (10 'ruppar') för varje 'Good afternoon, ma'am' jag besvarade under denna härliga 3-timmars lunch hade jag inte behövt betala en enda spänn.. DS.

Kommentarer
Postat av: Agneta

Det är verkligen kontrasternas land på ont och gott, och du delar verkligen med dig av det så bra i din blogg.
Kram

2014-03-12 @ 12:29:06
Postat av: Titti

Absolut på gott och ont, vareviga dag...
Kram!

2014-03-12 @ 13:09:05
URL: http://indienenligttitti.blogg.se
Postat av: JoY

Oj såå mycket gott eller det ser i alla fall gott ut, hihihi
På "min" tid blev det hotel besök på Hyatt och ett som låg på Janpat som jag tror hette Imperial.
Kram

2014-03-14 @ 18:59:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0