...medellivslängd 15 år, i Indien...

15 år.
Det är vad jag har hört.
Att det är den beräknade medellivslängden.
Här i Indien.
På hus alltså.
Låter otroligt, men jag tror faktiskt att det kan vara sant.
Åtminstone på bostadshus. Åtminstone här i Vasant Vihar.
Alltså är det inte så konstigt att det i nästan varje kvarter pågår ett nybygge.
 
Den korta medellivslängden är inte heller speciellt anmärkningsvärd om man ser till hur husen byggs...
Jag är absolut ingen 'bygga-hus-expert'.
Snarare helt okunnig, men till och med jag förstår varför...

När man går förbi dessa byggplatser känns det som att åka 100 år tillbaks i tiden.
Åtminstone om man, som jag, har svenska glasögonen på.
 
Kvinnor i saris som blandar cement och betong för hand. Direkt på trottoaren.

Bambustänger som håller golv och väggar på plats tills det 'brunnit' klart.
Barn som springer omkring, halvnakna.
Som bor mitt i allt detta; tillsammans med sina tegelbärande mammor och sandsläpande bröder.




Bor med sina armeringsjärnsböjande fäder och marmorskiveskärande kusiner.
 

Kring varje bygge växer ett miniatyrsamhälle upp.
Ett samhälle som innefattar barnpassande; de större ser efter de mindre, klädtvätt-och torkning, matlagning, vedsamlande och ett hårt slit...






Man bor och lever på sin arbetsplats.
Bland fuktig betong, vassa armeringsjärn, damm och elände...
Husen är, bokstavligt talat, byggda för hand.
De som bygger tjänar ungefär 300 rupees per dag. 30 kronor.
Åtminstone männen. Tror inte att 'lika lön för lika arbete har fått fäste i den indiska byggsvängen.
 
Det är många som jobbar på varje bygge, trots det kan jag inte tycka ett endaste dugg synd om vare sig byggherrar eller fastighetsägare; att det blir så många 300 rupees per dag menar jag.
Inte ens fast ett husbygge tenderar att hålla på i minst 1 år. Minst.
 
Ty när byggarbetarna dragit vidare och hyresgästerna flyttat in i sina på ytan så fina lägenheter blir det rejäl påfyllning i herrarnas kassakistor!

Ofta får byggherren en lägenhet, f'låt menar ju en våning i betalning av landlorden. En våning som han (hon?, nä skulle inte tro det!) kan välja att själv bosätta sig i. Spara in hyrespengar...
Eller hyra ut till någon 'riking' alternativt till något utländskt företag; så att deras expats har någonstans att bo.
För i runda slängar 50.000 svenska kronor.
Per månad.
I femton år.
Matematik som heter duga...
Fastighetsägaren behåller själv de andra två våningarna; och hyr ut.
I hyran ingår inget som helst underhåll efter de första 3 månaderna.
Det som går sönder, spricker, läcker eller sprakar därefter är helt utanför deras ansvar.
Pengar in, ka-tjing!
 
Ja, herre min skapare...
Blir alldeles matt i pälsen bär jag tänker på det.
Snacka om att de ser om sina hus!
 
Mitt egna hus då?
Jodå, ryggmassage har min kroppsliga boning  erhållit idag, lagom söndagsnöje innan det var dags att premiärtitta på OS och herrstafetten; Heja, heja, HURRA!!!
Ett mycket välbehövligt frisörbesök är inbokat.
På tisdag.
I Norrtälje!!!
 
Framförallt är det dags att se till min själsliga boning!
Det är mitt mammahjärta som behöver få sitt!
Behöver krama, pussa, beröra, fika, snacka, diskutera, fnissa, umgås & vara med de två finaste tjejer jag vet!
Min Anette ska också få den stora äran att umgås riktigt mycket med mig, andra också för den delen!
Jag ska gå omkring som en 'vanlig Svensson' på gatorna.
Semlor. Räksmörgåsar. Vaniljyoghurt. Leverpastej....
I hela två veckor!
 
Våningen, f'låt; lägenheten,  i Sverige då?
Jodå, ska absolut 'se om' den också.
Ska kolla att vattnet ur kranen smakar lika gott som vanligt.
Som det gjort de senaste 60 åren.
Snacka om medellivslängd!
 
Travel Blog Awards 2013! Här kan du hitta billiga flyg till hela världen! Välj din destination och du får upp en lång lista över förslag för din resa.
Nimbu Pani & Kranvatten/ Titti
PS Glöm inte att rösta och att bekräfta din röst via din mejl. 23 februari är sista dagen. TACK!!!
 

Kommentarer
Postat av: JoY

Det är så kul att läsa din blogg, får jag ha den med på min följa-lista-bloggsida?
Yvonné

2014-02-16 @ 17:30:02
URL: http://www.joytillsammans.blogspot.se/
Postat av: Agneta

Välkommen hem, om du har tid så kan jag ställa upp som utfyllnad när alla andra jobbar. Snart är vi hemma också och då blir det att gå runt till alla och rösta med deras e-post adress. Det skulle väl vara 17 om du inte äntligen ska få ge ut din bok som vi alla väntar på. Kram

2014-02-16 @ 17:53:04
Postat av: Titti

Yvonne', återigen; tack för snälla ord. Visst får du det! Ska strax in och kika på din sida!
Allt gott/Titti

2014-02-17 @ 01:41:48
URL: http://indienenligttitti.blogg.se
Postat av: Titti

Platzer Agneta! Välkomna hem, förstår att ni haft det underbart! Bra ide det där med att gå runt och röstfiske :-)! Kram/Titti

2014-02-17 @ 01:44:07
URL: http://indienenligttitti.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0