...just for decoration...

Innan jag skriver om just denna dagen; onsdagen den 27 november anno 2012, så måste jag bara berätta en liten kortis om igår.
 
Skulle käka lunch med min vän Maja, vi träffas inte ofta men nu hade vi äntligen bestämt oss för att luncha ihop.
Meningen var att jag skulle åka hem till henne och njuta av det som hennes maid tillagat.
Men, men..någonstans hade det blivit en miss i kommunikationen dem emellan.
Maiden hade inte handlat och följaktligen inte lagat någon lunch.
Detta meddelade M via sms, hon undrade också om jag kunde tänka mig att äta lunch ´ute´; på restaurang.
Jag var inte nödbedd, inte det minsta.
 
Som (fd) landstingsanställd har det ju mer varit "matlåde-status" de senaste 15 åren när det varit dags för den stipulerade lunchhalvtimmen.
Fast jag de senaste 2 åren intagit otaliga "mitt-på-dagen" måltider på lokal så känns det fortfarande lyxigt.
Och det är ju lyxhustru jag är så det är bara att rätta in sig i ledet.
Stackars mig...
 
Som lök på laxen, grädde på moset, glasyr på kanelbullen hände det sig som så att gårdagens lunch blev min, hittills, bästa smakupplevelse i Delhi !!
Har ju besökt rätt många matställen här i denna staden som jag nu bor i, de flesta bra, några bättre och en del rätt så mediokra.
Dock hade jag "missat" denna restaurang, aldrig ens hört talas om den.
 
Det är därför jag måste skriva om denna pärla så att ni, om ni har vägarna förbi, verkligen inte missar att åka in genom grindarna på Jan Path Hotel, svänger till höger och... voilá ; Restaurang Cibu !
Förutom att maten var supergod så fick vi sitta i lugn och fred, trevliga icke framfusiga kypare med alldeles lagom nivå på servicen, ingen framtida tinnitusvarning  p g a skränig hög musik.
Som om det inte var nog; det var DESSUTOM sååå vackert inrett !
För mig är det jätteviktigt; att retaurangen, affären, fiket är tilltalande för (mina) ögon.
Då njuter jag mer än dubbelt upp !
Så hetaste tipset från er lyxfru just nu; Cibu !!
 
Nu ska jag skriva lite om dagen idag.
Inte för att något exceptionellt hänt men ändå.
Har man en blogg så måste man ju vårda den.
Går inte an att slöa till.
 
Åh, på tal om att slöa till, glömde ju alldeles bort att tilläga att jag innan lunchen igår var ute med Tompa och Mårten och powerwalkade, igen !!
Nio (9 !!!) långa kilometer...!
Vad håller på att hända med Tittiluttan ?
Och det är bara roligt! Och skönt!
 
Nåväl, om idag.
Fyra luxhustrur bestämde sig för att åka till Old Delhi för att strosa i Kinari Bazaar, den del där allt krimskrams och blingbling finns; tofsar, paljetter, glitter, pärlor samt en liten, liten gatstump med vackert målade portar.
Där huserar "silver och diamant"-mannen.
 
Vi åkte bil till Red Fort och därifrån cykelrickshaw. Eftersom Camilla och jag anlände tidigare än beräknat och överenskommet (och eftersom de andra plötsligt skulle dricka kaffe innan avfärd..no names) så drog vi två iväg till Spice Market för att införskaffa saffran (stundande lussebak) och andra livsnödvändiga kryddor.
100 rupees fattigare och femton minuter senare stod vi inne hos kryddhandlaren och diskuterade saffranskvaliteér, doftade på kryddnejlikor och lärde oss om muskotblommans allehanda användningsområden.
 
Då fick jag syn på den !!!
Inne i en skrubb, undangömda,  stod de plåtburkar som de olika kryddorna transporteras i.
"Oh, I want one of these ! Can I buy it, please ? I love this...burk !"
"You want this ? Yes maám, you can have it, for free.. but, what for ?"
"Just for decoration..."svarade jag.
 
Han tittade på mig som om jag inte var vid mina sinnens fulla bruk, att jag ville ha en av deras transportburkar övergick hans förstånd och tankeförmåga.
Det framgick klart och tydligt av de blickar och de hindi- fraser han utväxlade med sina kollegor...
Men sådana trivialiteter som vad folk tycker om ens mentala status och sinne för estetik bjuder jag gärna på, det är lika gratis som den fantastiskt snygga plåtburk jag fick med mig ut från kryddaffären!
Camilla insåg, naturligtvis, också det fantastiska i att äga en underbar plåtburk.
Så förutom saffran, nejlikor, vaniljstänger och kokosflagor spatserade vi så nöjda ut ur affären bärandes på varsin av deras slit-och-slängburkar.
 
Det kan man kalla en win-winsituation, dom blev av med skräp och vi fick varsin skatt !
Bahut accha, som vi säger här i Häjkon-Bäjkonland.
 
Cykelrickshaw ner till Kinari Bazaar och möte med "di andre". Blev vare sig tofsar, paljetter eller annat krimskrams men väl ett besök med tillhörande shopping hos silver och diamantmannen.
Jag var bara "tvungen" att äga ett stycke rubinarmband, ett med ametister och ett med "diamanter" samt tre stycken ringar, varav en med blå topaser.
 
Såklart inte högsta kvalitén på halvädelstenarna men visst låter det lyxigt med rubiner, ametister och topaser...?!
 
För att inte Mr Spirit ska få spader eller sätta kaffet i vrångstrupen när han läser detta vill jag poängtera att samtliga juveler är sammanfogade med silver, inte med vitguld eller platina, och att det hela inte betingade ett högre pris än förmodlige knappt hälften av vad klockan kostade som han var "tvungen" att köpa häromdagen..
 
Dessutom är han hemma i Sverige denna veckan och har fått träffa våra prinsessor, så man kan allt betrakta mina små inköp som plåster på såren, de sår jag just nu har i mitt ömma modershjärta...
 
Ja, sedan åkte vi till "Olive´s" för att äta lunch. Dagen, och fynden, till ära delade vi på en flaska rödvin till maten.
Är man lyxhustru så är man, det förpliktigar.
 
Att det sedan var indiskt rödtjut och följaktligen av billigt slag gör ju inte det hela mindre lyxigt.
En vanlig onsdag.
I Delhi.
Med blå himmel och en temperatur på 25 grader.
Den 27 november anno 2012.
Och en gratis burk i påsen.
Det var allt jag ville ha sagt.
Denna gång.
 
Nimbu Pani på er/ Titti
 
PS Skulle laddat upp bilder på plåt och topaser, men se det ville inte datorjä-eln...Maybe next time ;-) ! DS
 

Kommentarer
Postat av: Agneta

Tack för tipset ska lägga restauranten till jag kommer förbi där nästa gång. Vad snyggt med alla tjusiga färger på armen och fingrarna. Jag tror det kostar mindre och är snyggare än Mr Spirits klocka. Just nu den 27 november kl 19.00 dalar första snön i Farsta.
Kramizar från Plaster

2012-11-28 @ 18:53:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0