...kristaller & kackerlackor...

Här i Häjkon-Bäjkonland finns det gott om kontraster; folk är snuskigt rika eller skrämmande fattiga sida vid sida.
Man lägger ner fiberoptikkablar i diken grävda med hackor och spadar à la 1800-talet och jorden bärs bort av sareeklädda kvinnor som transporterar den i metallbaljor på sina huvuden. Marmorklädda flervåningshus byggs nästan helt för hand och betongen blandas från olika högar direkt på marken, byggarbetarna bor ofta inne i det som skall bli svindyra, lyxiga lägenheter för de rika, sedan flyttar de till nästa bygge. Trashanksklädda cykelrickshaw-förare langar upp sin mobiltelefon när de har en ledig stund över.
Utanför skönhetssalongen står tiggarbarnen och väntar, men frukt eller kexpaket vill de inte ha, endast reda pengar som de kan lämna till sin 'beggarmaster'.
Listan är i det närmaste oändlig. Oändligt lång, oändligt sorglig...
Och obegriplig.
Något det också finns gott om i detta landet är halvädelstenssmycken; kristaller..vackert och enligt vår indiska 'kristallföreläserska' oerhört potent, hälsofrämjande, chakran-balanserande och väldans nödvändigt för oss att bära runt hals, handleder,midjor och även kring fotlederna; men då måste man ha ett fotband runt varje ankel annars kommer man i obalans.
I tisdags, efter yogan, var det dags för oss att få en inblick i kristallernas magiska värld.
Sju ny-yogade, svettiga, västerländska lyxfruar på rad i en soffa och en kristall madam som på curry-engelska gjorde sitt bästa för att få oss att förstå vikten av att våra chakran är i balans. Förste kvinna till chakra-avläsning; er alldeles egna lyxfrubloggerska !
Jag fick ställa mig upp och hon tog fram en metallpinne med en kon i spetsen, pekade på mina 7 chakrapunkter i tur och ordning från kronchakrat till sakralchakrat, konen darrade till (magi!!!) och sedan avkunnade hon sin dom.
Inte mycket som var i balans kan jag tala om!
Enda chakrat som var någorlunda okej var mitt halschakra...
Hade ingen aning om att det var så på tok med mig.
Här krävdes nog många armband..

Sedan fick jag blunda och med vänster (OBS, mycket viktigt) hand plocka två stenar ur en låda. De jag valde var de jag behövde mest.
En jadesten (hjärtchakrat) och en ametist (kron- och brynchakra).
'Vad var det jag sa' utbrast hon...
Jag var mest glad över att det inte låg någon diamant i lådan, hade kunnat bli förskräckligt kostsamt.
Eller kanske var jag lite besviken; ett livsnödvändigt diamantarmband hade inte varit så tokigt!
De andra gjorde samma procedur och ingen av oss var helt i balans även om jag verkade vara den som mådde sämst.
Som tur var, eller kanske som plåster på såren, mätte hon min aura och den befann sig vara stor och omfångsrik. Phu, vilken tur !!
Av oss som satt där var tre sjuksköterskor, en handläggare på försäkringskassan, en skoladministratör, en lärare samt en som jobbar för UD.
Västerländskt skolade, ganska så skeptiska men ack så flexibla och openminded !
Själv införskaffade jag ett armband i jade, ett i ametist samt ett halsband i kristallqvarts; allt för balansen. Ingen av oss hade dock lust att gå omkring med ankelband, vi kände oss nämligen tämligen väl ståendes med bägge fötterna stadigt på jorden..
Smyckena laddades med helig, undergörande kraft medelst handviftningar och magiska mumlanden.
Efter tre dagars bärande skulle skillnaden i vårt välmående märkas. Nattetid är det viktigt att förvaringen sker nära oss, på nattygsbordet. Vid behov skall smyckena tvättas, det viktigaste är då att de måste torkas i solsken..
Det roligaste är att vi samtliga (smått skeptiska men öppensinnade) har burit våra laddade kristaller, förvarat dom bredvid oss på natten och smått förväntansfulla känt efter om inte hela tillvaron känns lite mer balanserad :-)!
Ann's armband råkade gå sönder, tills hon fick det inträtt gick hon omkring med det i en plastpåse; i väskan och på nattygsbordet..
Idag har det gått tre dygn, jag mår bra och är i balans ( precis som i tisdags..).
Nåväl, om tisdagen gick i kristallernas tecken så kompenserade jag upp flummigheten med att i onsdags städa ur skafferiet, torka kackerlacks bajspluttar, slänga öppnade förpackningar vars innehåll av slarvighet inte blivit överfört till tät plastförpackning.
Märkte upp mina fantastiska plastbyttor; snyggt och prydligt, naturligtvis iförd kristallarmbanden och med
bägge fötterna stadigt på marmorgolvet. Sprayade med supermedel, dödar allt med fler ben än två. Relativt flitigt använt i Casa Sahlberg och i många andra hushåll här i detta landet. Sprayburken står alltid framme om man säger så.
Om jag, mot förmodan, skulle tröttna på lyxhustrulivet så finns det två lukrativa alternativ; in i kristallbranschen, lära mig mumla magiska ord, vifta vackert med händerna och schwungfullt hantera en metallpinne med konformad spets eller börja kränga plastbyttor med täta lock. Eller varför inte slå två flugor (kackerlackor..) i en smäll; kristalldekorerade plastbyttor. Undrar om det finns någon halvädelsten som verkar avskräckande på flerbenta, snabba kryp vars namn börjar på k och slutar på ackerlacka ?
Slut på skrivandet för denna gång, har en del googlande att göra; 'kristaller & kackerlackor'.
Eller kanske skulle det funka med pulvriserad anti-kackerlackskristall i sprayburken..
Hm, idéerna är många, och geniala ;-)!

Nimbu Pani på er!
Titti-kristallkackerlackan-Sahlberg.
PS Kom ihåg att dessa affärsidéer är mina... DS



Kommentarer
Postat av: Agneta

Tack för denna upp(p)iggande läsning. Jag lyckats boka 3 flygresor och 2 lägenheter till vinterns "lyxresa". Nu ska jag bara försöka hitta något till höstresan också. Här i kalla Svedala vill vi inte vara mer än nödvändigt. Kramar

2012-10-13 @ 16:44:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0