...syster Titti, back on track...

Preparationtime !

Namnskylten; check!
Sjuksköterskebroschen; check!
Jobbskor; halvcheck.
Stödstrumpor; ... på inköpslistan!
Kunskaper, erfarenhet, tålamod, effektivitet, empati, sympati, 'många bollar i luften'-förmåga...; absolut, fast kanske lite ringrostigt!
Ja, men då så.
Redo för ett 3 veckors djupdyk rakt ner i den verkliga verkligheten.
Världens bästa akutmottagning, här kommer jag!
Nervös?
Nja, lite kanske; fast mer förväntansfull och 'taggad'!
Måndag morgon, om några timmar är det dags!

Haft en fantastisk första vecka i Sväääärje !
Varit turist/guide/förkläde/sällskap och hunnit se såväl Stadshuset som Slottet, såväl Nobel- som Moderna- samt Wasamuseet. Skansen, jadå! Millesgården, jodå, det också!
Högt uppsatt militär från Indien var på besök och jag deltog i 'Spouse program', d v s de medföljande fruarnas kulturella begivenheter.
Trevligt och bra på alla sätt och vis, min vän Eva och jag for runt med indiskorna och fick på så sätt njuta av kunniga, duktiga guider som i uniformer och folkdräkter trollband vår lilla skara.

Men nu blir det jag som, iförd landstingsdräkten, får guida patienter. Till röntgen, apoteket, cafeterian..
Till väntande taxi, ambulans, färdtjänst..
Berätta om deras stukningar, fästingbett, öroninflammatiomer och turistdiarre'er.
Informera om och initiera behandling av hjärtsvikt, hjärtinfarkt, förstoppningar, blindtarmsinflammationer och fotledsfrakturer.
Sticka, injicera, provtaga, linda, gipsa, plåstra, klappa, trösta, lugna, uppmuntra...
Stå på helikopterplattan och ta emot
'EC 135', stå beredd inne på akutrummet för att ta emot den eller de som drabbats av hjärtstillestånd, trafikolycka, falltrauma...

Hinna fika, hinna dricka vatten, hinna kissa, hinna äta.
Åtminstone någon gång per arbetspass.

Dags att fästa sjuksköterskehättan.
Dags att knäppa uniformen, ända upp i halsen.
Dags att knyta de fotriktiga skorna.
Dags att dra på sig Florence Nightingale leendet, det milda, av medkänsla fyllda sinnelaget....
Eller inte!
Dags däremot för djupdykning, tjoho; Norrtälje Sjukhus; världens bästa akutmottagning , snart kommer jag !

Nimbu Pani på er, från ett underbart Sväääärje / Titti



Kommentarer
Postat av: Agneta

Vilken lycka för Norrtälje sjukhus som får låna världens bästa lyfru - sjuksköterska. Jag kan tänka mig att det blir rusning till akuten nu av alla som vill bli ompysslade av dig.
Kramar till världens bästa Titti

2013-06-24 @ 12:01:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0