...humörcocktail...

Idag är det egentligen en bra dag. 
En förväntansfull och längtansfylld dag.
I morgon kommer vara den bästa dagen.
På väldigt, väldigt länge.
Äntligen, äntligen, äntligen kommer dom!
Bästa döttrarna och deras pojkvänner.
Alla samtidigt!
Som vi har längtat.
Som vi har väntat!

Ändå har eder lyxfru i Indialand idag varit förbannad, irriterad och frustrerad.
Skällt, krävt och varit riktigt osvensk.

Måste bara få skriva av mig lite.
Så att jag kan återgå till att bara vara glad och lycklig i mitt modershjärta.

Den 17 september beställde jag två stycken vitmålade stolar samt ett vackert vitt skåp med flyttbara hyllplan, från Indian Craft.
Leverans skulle ske efter 20 dagar, enligt överenskommelse. 
I runda slängar alltså runt den 7 oktober.
Idag är det den 23.... 
Förra helgen, 13 oktober, ringde jag Mr Pradeep och undrade lite försynt när dom ansåg att det hade gått 20 dagar.
Kan ju vara lite olika med tideräkning och sådär....

Oh, maam, sa Pradeep, jag skulle precis ringa dig. Allt har blivit lite försenat för stolstillverkaren har dött!
Nej men, vad säger du, oj, oj, oj... Sa jag, ungefär.
Yes, because of the heat, sa Herr Indian Craft.
Han lovade dock att alltihop absolut skulle vara klart och levereras den 20 oktober.
Nåväl sa den lilla svenska människan och tackade för sig.

Inte tusan dök det upp några möbler den tjugonde...
Jag var inte överdrivet förvånad, dessutom var det en söndag så jag trodde, i min enfald, att de skulle komma på måndagen...
Det gjorde de, inte.

Frampå måndagseftermiddagen ringde jag, ånyo, upp Indian Craft och pratade med Pradeep.
Tänk att även denna gång lyckades jag ringa precis sekunden innan han tänkt ringa mig. Visst är det fantastiskt!
Han var very sorry att möblerna inte kommit, denna gången var det på grund av diverse helgdagar som uppenbarligen kom som en överraskning och var helt utanför hans kontroll.
Men han skulle genast luska i saken och återkomma å det snaraste.
Å det snaraste innebär i Häjkon-Bäjkonland INTE samma dag.

Igår, tisdagen den 22/10, var jag på en "mela"; en organiserad en-eller flerdags marknad, och minsann; där var även Indian Craft och bäste herr P i egen hög person! 

Nåväl, för att göra en lång historia något kortare, han uppgav denna gång att det ibland inte gick att lita på 'the people in the villages', det var helt enkelt deras fel. Men jag behövde inte vara orolig ty han hade goda nyheter! Redan samma dag skulle min beställning anlända till hans affär och på onsdagen, idag, skulle han ringa mig på morgonen för leveransbestämmelse.
Bra, jag har väntat länge och is really looking forward to recieve mitt skåp och mina coola stolar. Sa jag, inte riktigt lika trevlig på rösten som de andra gångerna vi hade pratats vid. 

Idag har han inte ringt. 
Det har däremot jag, bara för att få höra att stolarna inte var färdiga, att skåpet inte, sorry maam, hade flyttbara hyllplan som jag beställt men det skulle han kunna fixa på bara några dagar.
Då tröttnade Sahlbergskan, med besked, kan jag tala om.
(Till saken hör naturligtvis att jag ville ha både stolarna och skåpet innan imorgon när finaste besöket kommer...). 
Bad honom att skicka skåpet, trots fasta hyllplan; hade ju såklart en liten ommöbleringstanke klar i och med införskaffandes av detta vackra skåp.
"Leverera skåpet, jag behåller det om jag tycker det är okej, annars skickar jag tillbaks det".
"Oh, actually maam, can you send someone to pick it up, the lorry is not available..."

Excuse me ?????

Till saken hör att jag förskottsbetalat för hemleverans, ty så vill dom på Indian Craft att det ska gå tillväga.

" I can certainly NOT send someone. I've paid for delivery and I DO want it delivered today!!!"
Tro det eller ej men precis så sa jag. 
Med väldigt frostig stämma. 
Väldigt. Frostig. Stämma.
På något sätt förstod Herr Pradeep att nu är nog den lilla utländska människan inte att leka med. Han kände nog att han låg risigt till med tanke på framtida inköp, rekommendationer och ryktesspridning....
"Of course, maam, I'll arrange for the transport".
"Tack, gör det, ring mig och meddela när den beräknas vara här."
Väldigt. Frostig. Stämma.

En kvart senare ringde han upp och berättade glatt att inom en timme skulle leveransen vara framme; dessutom skickade han två likadana skåp, så att jag kunde välja det bästa.
Dessutom var han övertygad om att jag skulle älska dessa skåp, med fasta hyllplan, så han kände sig tämligen övertygad om att jag skull vilja köpa bägge två...
Glatt och helt oberört, med tanke på det iskalla samtalet vi hade 15 minuter tidigare.

Skåpen anlände, med fasta hyllplan. Fasta hyllplan med omålade undersidor. Skåp med omålade ovansidor. Med slarvigt målade långsidor. Med tre av fyra vitmålade ben. Ett brunt ben, per skåp.

Jag ringde, för vilken gång i ordningen???, upp den där förbaskade karln och ifrågasatte.
Som att hälla vatten på en gås.
Han påstod att hyllornas undersidor aldrig målades, att det skulle se ut så där. Att ovansidan på skåpet skulle ju ingen titta på.
I nästa andetag sa han att leveranskillarna hade en burk med vit färg med sig, så om jag bara gav dom någonstans att vara så skulle dom måla hyllornas undersidor OCH skåpets ovansida. 
Samt ben nummer fyra.
Om det nu var så jag ville ha det.

Skåpen är nu tillbaka på Indian Craft, stolarna lyser med sin frånvaro och jag har fått öva riktigt ordentligt på att tala med Väldigt. Frostig. Stämma.

Eftersom jag nu fått skriva av mig är jag glad igen. Lycklig.
Förväntansfull och längtansfylld.
Snart, snart, snart kommer dom!
Våra bästa och finaste.

Och vilken betydelse har väl ett vitt skåp och coola stolar i jämförelse med det?
Noll och intet!

Nu ska jag göra mig en annan sorts cocktail, en Nimbu Pani.
 Det kan jag behöva. En frostig sådan.


Som vanligt,
Nimbu Pani/ Mamma Titti







Kommentarer
Postat av: Agneta

Vilket tålamod du skaffat dig och skönt att du har fått öva riktigt ordentligt på att tala med Väldigt. Frostig Stämma. Snart får du hjälp av 2 duktiga tjejer som kan bläng och glo när du använder den stämman det tror jag gör nytta. Om inte annat så får ni något gemensamt att skratta åt senare.
Kramar från Plazter

2013-10-24 @ 08:34:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0