...på resande fot, en lyxfrus semester...

Senaste två veckorna har jag befunnit mig på resande fot. Min bästa Mr Spirit skulle på marinmässa i södra Indien; Cochin, och jag bestämde mig raskt för att det kunde han ju inte få utan sällskap.
Sagt och gjort; packade väskan och hakade på. Tyckte att jag var förtjänt av lite ledighet från mitt slitsamma liv som luxurywife in India.
I södra Indien bodde vi på ett ganska så schysst hotell; Trident. Det som inte var så schysst var deras färdigheter i köket...
Beställde Rock Lobster en kväll, halva hummern var rå. Genererade i äckelkänslor men, som tur var, ingen magsjuka. 
Två gånger flydde vi hotellet på kvällstid och for iväg till Taj Malabar hotel; ett under av kolonial lyx och elegans.
Där hade dom kockar som visste vad dom sysslade med!
Åt Lobster Termidor bägge kvällarna. Underbart gott. 
På dagtid, när makarna slet och förtjänade allas vårt levebröd på mässan så slet vi fruar vid poolen...
Hann med besök i kvarteren runt Fort Kochi också.  
Cochin ligger ju i Indien men känslan var ändå... Renare, lugnare, tystare. Indien, men ändå inte.
Efte rsom vi befann oss bara ett skutt från Sri Lanka (1 timmes flygresa) så kom vi på den eminenta iden att ta fyra dagars ledighet, alltså jag ytterligare fyra och Mr Spirit just precis fyra dagars ledighet. Sagt och gjort; vi skuttade över havet och landade på Sri Lanka. Hade bokat hotell i Negombo via nätet. Jag kan tala om att de däringa hotellfotograferna är jädrans skickliga på sitt jobb.
Med bästa vilja kan hotellet beskrivas som charmigt slitet. Och då har jag frammanat den allra bästa viljan jag förmår.
Låg dock vid stranden OCH hade pool. Pool och pool... En vattenfylld rektangel alldeles vid huskroppen. I den har vi doppat oss en gång. 
Det utlovade wi-fi 'et lyste med sin frånvaro... Tror vi hade cyberkontakt någon liten minut, eller kanske två. 
Blir inga superpositiva omdömen på TripAdvisor, det kan jag garantera. Sunset Beach Hotel, nja... Väljer nog ett annat nästa gång.
Igår bestämde vi oss för att besöka huvudstaden, Colombo. Medelst tåg.
Kostade 80 lankesiska rupees. Det är 4 (fyra!) svenska kronor.
För oss bägge vill säga.
Tågresa på cirka en och en halv timme för två spänn per person. Slå det SJ, OM NI KAN! 
På tågresan dit fick vi njuta av en kvinna som sjöng och spelade på tamburin. Samt en blind man som sjöng. Sedan ville dom ha pengar för föreställningarna. Lankeserna är givmilda, nästan alla gav.
På hemresan var det en enbent man med mikrofon som stod för underhållningen. Samt en snubbe som sålde något som såg ut som vaccin. Måste varit något konstifikt, bara  en kvinna köpte. Hon köpte å andra sidan popcorn av pocornmannen också. Samt en påse med slemmigt innehåll av påsemedslemmigtinnehåll mannen också. Antingen var hon ovanligt insiktsfull och en riktig gourmet eller så hade hon bara svårt att säga nej. Svårt att låta tillfällen passera henne förbi. Vad vet jag? Inget om det i alla fall. Kommer aldrig få veta heller.
I Colombo gick på ett trevligt litet shoppingcenter som heter Odel. Där glanade vi lite och åt sushi. Samt drack cappuccino. Hade fått rekommenderat att även besöka 'The Fashion House', där skulle man kunna fynda. Vi struntade i fyndandet, ty de hade bara fula saker.
 Sedan åkte vi tuktuk tillbaks till stationen och så tufftufftåget till Negombo. A två kronor styck. Rena spar-semestern det här..
Vi har besökt sundaymarket, allsköns tingeltangel och nödvändigheter i 35- graders värme och 345% luftfuktighet... Sparade pengar där också eftersom vi faktiskt inte behövde vare sig rödlök, kalsonger, blommiga tyger eller levande små kycklingar.
Idag har vi varit både på lagunsafari; lite impulsivt sådär. Blev uppdraggade av en tuktuk-chaufför och vips satt vi i en liten båt och for runt i värmen och fotograferade hägrar och kingfisherfåglar. Utan solskyddsfaktor. Utan något på skallarna. Mitt på dagen. Morgondagens spegelbild kommer påvisa det (o)kloka i den utflykten. Men kul att köra lite på volley ibland. Hunnit med en fiskeby också, what to do liksom, när tuktukchaffisen var så trevlig och ville att vi skulle få uppleva en autentisk fishing village.
I morgon bär det av hem till Delhi igen. Ska bli skönt att rafsa runt i garderoben igen. Kommer nästan inte ihåg vad som gömmer sig där.
Blir hämtade av taxi klockan elva; japp, tuktukchaffisens farbror är det som kör oss i sin taxi. Smidigt och behändigt. För alla parter. En Win-Win situation så att säga.
Dock tackade vi nej till att i morgon bitti hinna med ett klipptempel med grottor och fladdermöss. Det låg bara 30 minuter med bil från Negombo, någon måtta får det ändå vara med sevärdheterna. Vi har ju för sjutton semester!
Måste ju tänka på att Mr Spirit är utvilad till torsdag morgon när han ska till kontoret igen. Själv ska jag då packa upp, tvätta och ladda om batterierna i kameran. På söndag bär det nämligen av igen. Österut denna gången. Bangkok! 
Slitsamt att vara luxurywife i Häjkon-Bäjkonland. Fast maken får stanna hemma och jobba ihop till ma'ams flygbiljett. Och hennes shopping. Bangkok-Style.

Nimbu Pani/Tittilina 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0