...Recept på 'Shopping i Delhi a' la April...

Recept på shopping.
I Delhi.
I april.

1. Sätt (utomhus)temperaturen på mellan 33 och 38 grader. Celsius.
Gärna i god tid, redan på morgonen.
Om du väljer det lägre eller högre gradantalet spelar ingen roll,     
slutresultatet blir detsamma!

2. Lägg ner följande ingredienser i din stora bunke, f'låt; menar ju 
väska; 1 stycke hemnyckel, allra bäst om den passar i låset till just ditt hem; men det är valfritt. 1 mobiltelefon; laddad, det underlättar vid användandet. 1 plånbok; också den laddad, med hundringar, femtiolappar och tior, blir så mycket lättare då! 1 liten flaska sprit.
Handsprit, that is :)! 1 större flaska vatten, OBS ej kranvatten!
1 meter bomullstyg, i sjalformat.
Den sist nämnda ingrediensen är användbar till mycket; torka svett, vifta bort flugor, skydd mot damm och mindre angenäma 'dofter'.

3. Addera så 2 kg beslutsamhet, 3-4 dl lusta (shoppinglusta, annan lusta är i detta recept av ringa nytta) samt löst sittande klädsel och sandaler av icke ömtåligt slag.

Skjuts in i ugnen. Eller rättare sagt; skjuts ut i ugnen!
Grädda dig så i cirka 2 timmars tid.
Därefter, låt svalna och eftersvettas i 'maybe 20 minutes by car'; i luftkonditionerad bil.
Släpa dig, din väska samt eventuella påsar uppför fem halvtrappor, bra för eftergräddningen, och in i hemmets ljuvliga vrå.
Den slutliga temperatursänkningen äger lämpligast rum i soffan eller , ännu hellre, i sängen.
Viktigt här är att du har en väl fungerande ac och/eller takfläkt!

Grattis, du har nu lyckats med receptet; 'Delhishopping a' la April'!
Kvalificerat dig för 'Masterchef Shopping'; snart på en kanal nära dig :)!

Ja, nu har den kommit. Värmen alltså! Programmet kommer säkert inom kort...

Känns som om sista utomhusshoppingen är avklarad. 
Av två anledningar.
1. Det är varmt!
2. Nedräkning. Snart skall det packas och flyttas. Finns verkligen inte plats för en enda pryttel till.
Jaha, det blev visst tre anledningar, lite Häjkon-Bäjkon :)!

Hur många väskor, blingdukar, sjalar, skor och ljuslyktor behöver man egentligen?
Äh, den sista meningen tar jag tillbaks; skojade lite bara!

Var för några dagar sedan på JanPath, en gata i centrala Delhi som mynnar ut, eller kanske har sin början, vid Connaught Place (eller CP, 'sepe' som vi Delhi-bor säger).
Här ligger JanPath-Market; även benämnd The Tibetan Market.
Ett turiststråk fyllt med bling, färger, broderier, och garvade försäljare i alla åldrar.

Det är häftigt, högljutt, färgstarkt, överväldigande, beklämmande, kul och kaotiskt!

Häng med; föreställ dig en bakgrund av tutande och plingande, folk som följer med, går bredvid, dyker upp igen, inte ger upp, ropar där bortifrån eller helt nära. Pockar på din uppmärksamhet där du står, där du nyss stod, dit du är på väg; till eller från.

"Maam, Madame, look, look here, maybe this, maybe this, or this, only one?, my best price, your best price, only fivehundred, okeyokey two hundred, maam, Madame, look, only looking, come here, please Madame, Green, pink, look beautyful Blue, perfect size, your size, maam, Madame, look....."

Njut av alla färger och färgkombinationer du inte visste fanns, det är vackert, fult, förskräckligt och ljuvligt!
Var glad (eller ledsen) att du inte kan känna alla lukter, se allt skräp, tiggarna, barnen som borde gå i skolan istället för att kränga halsband eller springa med theleveranser, hur folk lever, sover, arbetar, äter. Existerar.

This is India, this is JanPath;



























Kan tala om att efteråt, väl hemma i tystnaden och svalkan, i det milda och plötsligt rogivande bruset från ac'n gick det åt flera glas med...

Nimbu Pani/Titti

Kommentarer
Postat av: Susanna Rosén

jag hade behövt gå en kurs hos dig,er innan ni åker ...jag har inte svart bälte i shopping än.....men bloggandet ska du väl fortsätta med hoppas jag..kram Sanna

2014-04-09 @ 13:37:16
URL: http://thehouseofsusanna.blogspot.com
Postat av: Kjerstin

Undrar om jag inte kvalificerat mig för Mastershopping? :)

2014-04-09 @ 15:31:28
Postat av: Anonym

Väldigt fina bilder, speciellt människoporträtten. Men jag blir svettig bara av att läsa om din shopping. Kram MBF

2014-04-09 @ 19:43:55
Postat av: Titti

Sanna; tror du kommer klara dig galant, övning ger färdighet ;)! Blir ny blogg, såklart! How could I not write? Kram!
Kjerstin; du går direkt till final! Kram!
MBF; Tack, kul att fota! Puss och kram, ses snart :) MBF!

2014-04-10 @ 03:53:30
URL: http://indienenligttitti.blogg.se
Postat av: JoY

Åh vad jag längtar dit, känner precis alla, dofterna och hör ljudet, som du beskriver hahaha.
Väldigt fina bilder som du tar.
Grr jag får inte ordning på att din blogg ska uppdatera hos mig grrr. Men jag försöker följa dig ändå.
Shoppa på bara, det får alltid plats hihihi.
Kram Yvonné

2014-04-13 @ 13:18:02
URL: http://www.joytillsammans.blogspot.se/
Postat av: JoY

Nu har jag gjort ett nytt försök, håll tummarna att den uppdaterar nu hahaha
Tack för att du inspirerar mig så jag gjorde ytterligare ett Kashmir/Delhi inlägg hihi
Kram

2014-04-13 @ 16:56:04
URL: http://joytillsammans.blogspot.se/
Postat av: Titti

Yvonne; har precis läst ditt senaste inlägg; Dumlekolor är goda men dumma ibland! Om jag tycker mitt expat-liv är krångligt, fantastiskt och annorlunda så vet jag inte hur din tid i Kashmir kan beskrivas; trippel tupp kanske! Fantastiskt att läsa i vilket fall! Kram!

2014-04-14 @ 06:43:09
URL: http://indienenligttitti.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0