...men gladast är nog...

Klockan är 03.18.
Ungefär mitt i natten.
Kallas visst för jet-lag.
Tänk att fyra och en halv timmars tidsskillnad kan göra sådan...
skillnad!?!

För här sitter jag, i soffan, i lilla lägenheten.
I Sverige.
Vaken och pigg som en mört.
Glad som en lärka.

Glad blev också den brittiska kvinna som stod före mig i kön på caféet 'The Tea Leaf & Coffee Bean', på Indira Gandhis International AirPort i måndags morse.
Hon var också på väg ut ur Indien.
Hennes rupees var, uppenbarligen, slut. 
Omvandlade till blingdukar, vackra tyger, halvädelstenar, broderade sandaler; vad vet jag, slut var dom i alla fall.
En pundsedel av betydande valör var allt hon hittade i sin plånbok.
Kassörskan accepterade den men berättade samtidigt att växeln tillbaks skulle bli i 'ruppar'.
Många sådana.

Jag stod, som skrivet, bakom henne; med damm och smog i halsen, desperat efter en flaska indiskt 'Himalayan water' ...
Såg genast min chans till att utföra dagens goda gärning.
Både för mig själv och för henne.
Så, som en riddarinna i skinande rustning, på en vit springare, erbjöd jag mig sjangtilt att betala hennes 'cup of Tea and a Blueberry muffin'.
Hon blev glad, jag blev ännu gladare.
Ty i Häjkon-Bäjkonland är det inte bara till att gå in på toaletten och klurka kranvatten inte.
Som en alternativ dietkur möjligen.
Möjligen, troligen, men icke att rekommendera. 
Inte inför en lång flygresa i alla fall..
24 kronor kostade dagens goda gärning.

På planet bidde det en god gärning till!
Gjorde min finska medpassagerare glad genom något så enkelt som att erbjuda henne mitt lilla plastbestick-set som följde med på den lilla plastbrickan med indisk flygplansmat.
Inte på hennes bricka dock.
Dessutom hade hon specialkost; pasta med grönsaker i tomatsås...
(Vi vanliga fick ris och gul linsröra...).

Den lilla brödbiten tuggade jag glatt i mig utan behov av kniv eller gaffel.
Sköljde ner den med mitt flaskvatten och ett glas vitt...
Noll kronor kostade denna dagens andra goda gärning.

Hade en riktigt trevlig flygresa tillsammans med min nya (mätta) finska väninna; svensktalande, med 'mumindialekt', underbart att lyssna till!
Alla andra medpassagerare skötte sig bra (jodå, sånt har jag koll på)!
Kabinpersonalen var lugna, trygga och förtroendeingivande.
Ah, denna 'mumindialekt'!
För att inte tala om Muminpappan &  Mumintrollet framme i cockpit, exemplariska!

Helsingfors var dolt i dimma och regn.
Ryktet om de senaste veckornas Sverigeväder hade förberett mig två veckor i femtio nyanser av grått.
Ha; Fifty Shades of Gray!
Kom på min ordvits i samma sekund som den levererades.
Är jag uppvuxen i Göteborg eller...?!?
(Och nej, har inte läst boken, vi är en fragmentarisk liten skara..).

Men...
Sverige, Arlanda; blå himmel och strålande sol!
Luften så ren och fylld av syre och krispighet att ögonen tårades och lungorna fick en smärre chock!
Några ljuvliga klunkar kranvatten och telefonprat med Mr Spirit i väntan på väskan, hämtning av fina herrskapet Sjödahl.
Det kunde väl inte bli mycket bättre start på dessa två veckor i Svedala?
Tänk för att det kunde det!

Ty vem stod i ankomsthallen, tillsammans med Anette och Micke, om inte FANNY!
Överraskad, överväldigad mamma; vilken härlig start på hemma-vistelsen!
Måndagskvällen fortsatte på samma förnämliga sätt.
Vad sägs om räksmörgås (modell 'den största') till kall varmrätt och semla dessert...
Dryck till detta; sodastreamat kranvatten!
En middag helt i min smak.
Försvinnande gott.
Hann inte ens tänka tanken på att ta ett foto, för att ha med i detta inlägget, förrän jag hade smockat i mig alltihop!

(Kolla här då; åhhhhh, tulpaner!!!)

Två besök i världens bästa ICA-affär hanns också med.
ICA Flygfyren is da shit!
Första svängens kundkorg innehöll 3 räksmörgåsar och 4 semlor, samt vegetariskt till dottern och svärsonen...
Trångt och mysigt kring vårt lilla köksbord.

Sjödahlarna for så hem till sitt och Erik tog bussen hem till Kungliga Hufvudstaden.
Fanny stannade, sov kvar, hos sin mamma <3 !!

Efter en kylig, men oh så mysig, kvälls-långpromenad förärade vi 'Flygis' med ännu ett besök.
Mysfrukost stod nu på vår mentala inköpslista.
Vaniljyoghurt, Goudaost, färsk eko-mjölk, färskpressad apelsin-mango-passionsfruktjuice (ICA's egna; Delhi-vänner, skriv upp den på er mentala kom-i-håglista. Urgod!), samt godaste brödet; 'Gott Gräddat grovt bröd med fullkornsråg och surdeg'.
Kändes som om jag var i himmelen.
Sjunde.
Kvällen fulländades av att Hanna-Loppan ringde och vi bestämde 'date' dagen därpå. 
Det vill säga på tisdagen; igår, eftersom det redan hunnit bli onsdag.
Om än nätt och jämt.

Klockan har nu hunnit bli 05.11.
Lika glad för det är jag, men gladast ( och Sverige-entusiast nr 1) är nog.....
Också jag!

Glöm nu för allt smör i Småland inte att rösta på min blogg!! Bara några få dagar kvar tills finalen avgörs! Tack alla som nominerat och gjort så att jag kom till final, nu behöver ni rösta en gång till!
Känner mig lite tjatig, men vill så gärna...!
Klicka bara nedan; 
www.supersavertravel.se
Gå in på Travel Blog Awards 2013. Kategori 'Bo & Leva Utomlands'.
Välj Indien Enligt Titti. Rösta!
Gå in på din mejl och verifiera din röst, annars räknas den inte.
Allt står, plättlätt!
Alternativt; skrolla till föregående inlägg och klicka på länken där!
Få faster Agda och kusin vitamin att göra detsamma!

Tack!
Nimbu Pani &Kranvatten/Titti






Kommentarer
Postat av: JoY

Förstår precis hur du känner att komma hem och få äta allt som man inte annars får osv osv. Minns en gång när jag kom hem då bjöd min väninna mig på raggmunkar och knaperstekt fläsk med lingonsylt och nykokt nyponsoppa, min mor fick alltid göra falukorv hahaha.
Njut av dessa veckor du har i Sverige.
Kram

2014-02-19 @ 11:08:54
URL: http://joytillsammans.blogspot.se/
Postat av: Titti

Eller hur !! Skulle kunna jobba som turistambassadör för Sverige :-)! Indien är fantastiskt och häftigt, Sverige är dock...bäst! Jag 'turbo-njuter' för fullt! Kram tillbaks!

2014-02-19 @ 12:02:06
URL: http://indienenligttitti.blogg.se
Postat av: Annika

Fin blogg du har och hoppas du får en skön vistelse i Sverige! Varma Thailandshälsningar till dig från mig.

2014-02-23 @ 12:07:43
URL: http://annikathailand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0