...litterärt samkväm, jo jag tackar...

Det är inte bara shopping, manikyrer och luncher som står på er lyxfrus agenda. 
Verkligen inte!

En gång i månaden är det litterärt samkväm som gäller.
Svenska Bokklubben i Delhi har möte!

Med strikta regler, klädkod och noggrant (stavas det verkligen så??) upplagda recensioner och diskussioner kring det alster som måste ha lästs för att få delta... Not :)!!!

Bara väldans trevligt, mysigt, avslappnat, intressant och välsmakande!
Vi turas om att vara värdinnor; vissa av oss har turats fler gånger än andra ;), vilket betyder att man ordnar med mat och dryck samt upplåter sitt vardagsrum åt en skara snygga svenska expat-ladies i sina allra bästa år.





Lite ordning är det förstås.
Månadens bok diskuteras faktiskt varje gång. 
Olika länge beroende på vilket intresse den uppväckte.
Beroende på vilka tankekedjor och loopar som skapas; börjar med bokens innehåll och slutar i andra änden av spektrat. 
Fascinerande.
Jag älskar böcker. Och ord.

Böckerna röstas fram på april-eller majmötet, så har man sommaren på sig att införskaffa eller 'tjuvläsa'.
'Ordföranden; Sammankallande, inhämtar och förmedlar förslag, håller i omröstningen och schemat.
Tar en kvart, per år, ungefär ;)!

Det är absolut inget tvång att ha behövt läst boken för att komma på mötet; sådana dumheter sysslar vi inte med i SvebiD!
Vi har varit alltifrån att alla plöjt igenom alstret till att endast en hade hunnit/orkat/haft möjlighet.

Gissa om jag fick mycket air-time just den gången!

Jag som älskar att läsa och som, på något sätt, alltid hittar tid till det har haft en enorm behållning av av SvebiD!
Hade läst precis lika mycket och lika många böcker även om klubben inte fanns men kanske inte just de böckerna!

Vi vill ha variation; klassiker, biografier, romaner, deckare samt någon per termin med Indienanknytning.

Några av mina personliga favoriter, genom åren; böcker jag kanske aldrig läst om inte SvebiD funnits;
'A princess remembers', Gayatri Devi.
'A fine balance', Rohinton Mistry.
'City of Djinns', William Dalrymple. 
'The white tiger', Aravind Adiga.

Japp, har läst samtliga på engelska!
Läser mycket på engelska.
Nästan utan att reflektera.
Okej, kan, naturligtvis, inte alla ord, men sammanhanget mina vänner, sammanhanget; det funkar!
Det är coolt.
Tycker jag.

'The white tiger' finns för övrigt på svenska. Heter då, logiskt nog, 'Den vita tigern' :)!
Den är lika bra oavsett språk.

Läste den första gången innan vi flyttade hit.
Innan vi hade chaufför. 
Innan vår vardag var en indisk sådan.
Tyckte då att det var en skojsig, kul och annorlunda bok; om något jag inte hade den minsta inblick i.

Efter nästan ett år i Häjkon-Bäjkonland hamnade den åter i mina händer.
Så sorglig, orättvis, kränkande, förnedrande och hierarkisk.
Läste med så helt andra glasögon; ena glaset fortfarande svenskt, det andra med indisk slipning...

Nu sist var det Kristian Gidlunds bok 'I kroppen min'.
En av de allra vackraste, starkaste, sorgligaste och modigaste böcker jag någonsin läst.

Efter lite inledande 'small talk' och uppdateringar bland de som inte ses så ofta började vi prata om Kristians bok.
Resten av kvällens samtalsämne var givet.
Gick helt enkelt inte att lämna eller byta mot något annat...

Alla hade en, ofta flera, personliga anknytningar kring denna förhatliga sjukdom.

FUCK YOU, CANCER!!!!!!!!!!!!!

Att vi dessutom inte var fler än 9 gjorde att alla, som ville, fick komma till tals, att alla hördes, att alla hörde.
Fint.

Absolut en av dom allra bästa träffarna jag varit på; varmt, personligt, känslosamt, lyhört och berikande.
Du ser, Kristian, dina ord verkar och påverkar. 
Värker.

För eder egna lilla luxurywife i Indialand återstår nu bara två SvebiD-möten innan sanden i det indiska timglaset runnit igenom.

Det är då högst naturligt om jag har en stilla undran, en enkel fråga;
Finns det en Svenska Bokklubben i Adelaide; Svebia???

Om inte, gissa om jag kommer få airtime i min egna lilla en-manna-klubb?!
(Kanske kan bjuda in Mr Spirit; här i Indien betalar vi ju 500 rs till värdinnan, per person och möte, för mat&dryck. Samma gäller för dig då, Micke. Fast i australiensiska dollar så klart! Går du med på det så blir det nog möte varje vecka. Lovar att bjuda på något gott;)!)

Tror bestämt första boken måste handla om spindlar och ormar. Bilderbok med telefonnummer, i fet röd stil, till infångare, bortforslare, psykolog, KBT-terapeut och resebyrå...

Eller kanske...IKEA-katalogen.
Vänta lite.... Den behövs ju inte i Adelaide; det stora blå-gula templet finns ju där. 
IRL.

Nimbu Pani/ Titti









Kommentarer
Postat av: Agneta

Min bästa lästid är oftare än din, varje gång du skriver nytt i din blogg måste jag gå in och läsa. Spelar ingen roll hur bråttom jag har, allt får vänta tills jag läst färdigt. Du lovar väl att berätta om er tid over there också annars får ni inte åka dit.
Kram Plazter

2014-03-26 @ 08:47:34
Postat av: Titti

Tack fina Agneta. Blir glad varje gång för dina fina kommentarer! Var så säker; ny blogg kommer... :-)!
Kram!

2014-03-26 @ 08:54:02
URL: http://indienenligttitti.blogg.se
Postat av: Susanna Rosén

Alltid like trevligt att lãsa Dina ord Titti....jag hoppas att du tänker fortsätta i Australien....kram Sanna

2014-03-30 @ 07:28:47
URL: http://thehouseofsusanna.blogspot.com
Postat av: Titti

Tack Sanna, likewise angående dina bilder! Klart det blir en Aussie-blogg; hur skulle jag kunna låta bli :)? Kram Titti

2014-04-01 @ 05:28:11
URL: http://indienenligttitti.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0