...vad det bli för mat?...

Back in business!
Ja, som ni märker gick resan. från 'hemma' i Sverige till 'hemma' i Indien, bra.
Finemang och utan problem!
Enda lilla 'mankemanget'; att jag i sympati med Muminpappan och hans duktiga familj var vaken precis hela nattflygningen, men det löser man ju lätt med ett par timmars förmiddagssömn när man landat och kommit i ordning.

Så just sömn ägnade jag mig åt igår; efter att ha stuvat in diverse smuggelgods i skafferi och frys :)!
Knäckebröd, Marabou chokladkakor, Kvibille gräddädelost, smörgåsskinka-paket samt ett gäng Falukorvar.

På tal om sömn, kanske slipper jag jetlag denna gång; eftersom jag förutom 3 de timmarnas sömn på förmiddagen drabbades av någon slags sömnsjuka vid åttatiden igår kväll, blev väckt av Mr Spirit halv åtta i morse!
Tolv timmars sömn, när inträffade det senast? Någongång i forntiden...

På tal om sömn...bara skojade;  nu menar jag på tal om mat!
Visst är det märkligt, det här med mat och matvanor?!

När barnen var små stod Falukorv hyfsat ofta på den Sahlbergska menyn.
Billigt och behändigt som vardagsmat.
Lättuggat och, oftast, uppskattat.
Efter att döttrarna klev över 15-års strecket har nämnda korv inte stått speciellt högt upp, eller ens frekvent, på inköpslistan.
Så mycket annat som är både godare och nyttigare.
Vi har sedan länge klivit upp ur halvfabrikats-träsket.

Senaste 3 åren har den skarpögde dock kunnat skönja en återgång till forna tider.
The Falukorv is back!
Back in The Sahlbergs (dinner)business!

Fast nu som lyxvara.
Gourmetmiddag i CSI (Casa Sahlberg India) nuförtiden är till exempel insmugglad Falukorv med godaste potatismoset (japp, det Sahlbergska!). Raggmunk med bacon och smuggel-lingonsylt är ett annat exempel, ej att förakta!

Kommer aldrig, aldrig glömma Erik's hänförda, lycksaliga ansiktsuttryck när han, efter 4 månaders liv och leverne hos sina (fantastiska) svärföräldrar i Häjkon-Bäjkonland, slog sig ner vid matbordet och upptäckte att middagen bestod av stekta falukorvsskivor och stuvade makaroner!
Han är ingen pratkvarn i vanliga fall, under just denna måltid sa han...
Absolut ingenting! 
Inte ett ljud kom över hans läppar, förutom några små, knappt hörbara, suckar.
Av ren och skär lycka!
Glädjetårar trillade nerför hans... Nä, nu överdriver jag allt, däremot är minnet av den 'matkoma' han hamnade i efteråt värd sin vikt i guld...

Förmodligen en av de absolut mest uppskattade måltider vi någonsin serverat någon här i Indien!

Så nu när eder egna lilla luxurywife är 'back in business' kanske ni undrar; "Vad blir det för mat?"
Bra fråga!
Om man säger som såhär, den hann knappt in i frysen och vända!
Upptining pågår.
Blir (blommig) gourmetmiddag i CSI ikväll.
Halv åtta hos mig.

(Förtjänar sin plats på silverfat...).

Nimbu Pani ( ej kranvatten)/ Titti

Kommentarer
Postat av: Agneta

Visst är det konstigt, falukorv har blivit det vi vill när vi varit på utflykter till platserna utan falukorv. Som f.d. dagmamma med ca 8 barn till mat morgon middag kväll blev det mycket falukorv 1972-1986. Mellan 1986 till 2007 ingen falukorv, men nu är det fest varje gång vi kommer hem.
Du kanske ska tatuera en falukorv, eller kanske inte förresten.
Kram Plazter

2014-03-06 @ 13:00:25
Postat av: Titti

Ja, visst är det märkligt :)! Falukorvs-tatuering; hm, tål att tänkas på både en och två gånger...eller kanske inte :)!
Kram!

2014-03-06 @ 13:20:22
URL: http://indienenligttitti.blogg.se
Postat av: JoY

Kul att du tycker så om falukorv. Det var samma sak för mig när jag kom hem: Snälla jag vill ha Falukorv! Fick man önska något från Sverige, så var det: Ta med en Falukorv! Aldrig smakar falukorv såå gott som då, fast vi mumsar i oss det med jämna mellanrum nu också.
Falukorvstatuering, kanske, kanske inte!
Kram

2014-03-06 @ 22:15:48
URL: http://www.joytillsammans.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0